نگاهی به مکتب سور رئالیسم و جلوههایی از آن در شعر قیصر امینپور
نویسندگان
چکیده مقاله:
سور رئالیستها معتقد به «نگارش خودکار»اند و بر این باورند که شاعر، باید حواس خود را مختل کرده و در حالت خلسه و ناخودآگاهی شعر بسراید. به رؤیا و خواب اهمیت میدهند و از دیدگاه آنها اثر هنری باید رؤیاگونه باشد. آنها ویژگیهای فراواقعی به اشیاء و پدیدهها نسبت میدهند. در دوره معاصر ادبیات فارسی نیز با تأثیر از ادبیات اروپا، از این مکتب تأثیر پذیرفته و شاعران جریانهای شعری «موج نو» و «حجم» تحت تأثیر آراء شاعران این مکتب بودند. در کنار این دو جریان شعری، شاعران مستقلی نیز همچون سپهری از این مکتب تأثیر پذیرفته و شگردها و بوطیقای خاص این مکتب را در شعر خود وارد کرده و منطبق با تئوریهای پذیرفته شده این مکتب شعر سرودهاند. در شعر قیصر نیز بارقههایی از تأثیر این مکتب دیده میشود که در مقاله حاضر نمونههایی از این تأثیر ذکر شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. اگرچه قیصر شاعری سور رئالیست نیست ولی تأثیر این مکتب در برخی از اشعار وی، انکارناشدنی است.
منابع مشابه
از ایده آلیسم تا رئالیسم: بررسی مقابلهای شعر مقاومت انگلستان در دو مکتب جورجی و مدرنیسم
مقالهی حاضر به بررسی شعر مقاومت در ادبیات انگلستان در دو دورهی آغازین و پایانی جنگ جهانی اول میپردازد. نویسندگان، خواستار پاسخ به این پرسش بنیادیاند که تجربیات جنگ جهانی اول چه اثرات مفهومی و سبکی در شعر مقاومت انگلستان بر جای گذاشت؟ بدین منظور، شعر "سرباز" نوشتهی روپرت بروک و شعر "شیرین است و افتخار آمیز" نوشتهی ویلفرد اوون، به ترتیب به عنوان نمونههایی برجسته از اشعار سالهای آغازین و پا...
متن کاملترکیبسازی در شعر قیصر امینپور و نقشهای هنری آن
ترکیبسازی یکی از مهمترین حوزههایی است که شاعران در راستای تازگی زبان و ایجاد خلاقیت در آن وارد شدهاند. هدف این مقاله بررسی چگونگی ترکیبسازی در شعر قیصر امینپور و کارکردهای هنری آن است که با روش استقرایی انواع ترکیبات، چگونگی ساخت و نقشهای هنری آن را بررسی کرده است. وی با ایجاد پیوند میان کلماتی که حوزه معنایی دور از هم و متضاد دارند ابهام هنری و معانی عمیق و برجستهای ایجاد کرده است. ایج...
متن کاملنگاهی به ردیف و کارکردهای آن در شعر خاقانی
به گفتهی محققان، ردیف را میتوان یکی از اجزای اصلی شعر کهن فارسی دانست که ساخته و پرداختهی ذوق و قریحهی ایرانی است. ردیف به عنوان یکی از ارکان موسیقی کناری، نقش عمدهای در شعر کلاسیک فارسی ایفا نموده است و پارسیسرایان از دیرباز به سرودن اشعار مردّف توجه نشان دادهاند. در اشعار ابتدایی فارسی، کمتر از ردیف استفاده شده است اما هرچه شعر فارسی به سوی تکامل روی نهاده، کاربرد ردیف نیز بیشتر نمود پی...
متن کاملرویکردی صورتگرایانه به شعر قیصر از منظر هنجارگریزی
اگرچه در شعر معاصر، بهویژه شعر قیصر، عوامل فراوان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره نقش دارند و محتوای این اشعار با فضای انقلاب، جنگ، شهادت و احساس دریغ و افسوس از بهجاماندن از قافله شهدا و... ارتباط تنگاتنگ دارد، بررسی عوامل زبانی از دیدگاه صورتگرایی و عینی نیز حائز اهمیت است. یکی از موارد صورتگرایی در بررسی اشعار و بهطور کلی متون ادبی، خواه نظم و خواه نثر، عنصر برجستهسازی است که عناوینی چون ...
متن کاملنوآوری در شعر قیصر امینپور
نوگرایی ( مکتب Modernism ) در ادبیات، بیانگر گسستن از سنن و قراردادهای حاکم و ایجاد شیوههای تازه در نگرش به جایگاه انسان و نقش او در نظام هستی است. مدرنیسم ویژگیهای صوری و محتوایی خاصی دارد، مانند جدایی از نسبت فردگرایی و تأکید بر فردیّت خلّاق هنرمند، احساس تنهایی، بیگانگی و یأس، ترجیح ناخودآگاهی برخود آگاهی، تداعی معانی آزاد و جریان سیال ذهن...
متن کاملشعر قیصر امینپور از منظر پدیدارشناسی
این مقاله بر اساس دیدگاه پدیدارشناختی ادموند هوسرل تدوین شده است. پدیدارشناسی، به عنوان یک حرکت فکری و فلسفی، نقطۀ عطف بسیاری از روشهای نقد ادبی معاصر است. اساس پدیدارشناسی، رویکردی ناب و تازه به پدیدهها و دستیافتن به "خودِ چیزها" است. در این رویکرد با اعتقاد به حضور فعّال مخاطب و خواننده در جریان خوانش، امکان دستیابی به "جوهر پدیدهها" فراهم میشود. در این پژوهش برخی از اصول پدیدارشناختی از ج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 53
صفحات 485- 509
تاریخ انتشار 2020-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023